1. Vertel eens wat over jezelf en over je bedrijf/het bedrijf waar je werkzaam bent?

Mijn naam is Christian Wauben. Ik ben 39 jaar jong en vader van 2 dochters genaamd Sophie (3 jaar) en Lotte (1 week oud, dus ik ben net voor de 2e keer vader geworden). Samen met mijn vriendin en onze dochters woon ik in Heythuysen. Oorspronkelijk kom ik uit Landgraaf en mijn vriendin uit Horst. De reden dat we in Heythuysen terecht zijn gekomen is vrij simpel. We hebben tussen Landgraaf en Horst een streep getrokken op de landkaart en gekeken waar we uitkwamen.

Het bedrijf waar ik sinds 2011 eigenaar van ben is de XR Group (we vieren dit jaar op 1 mei ons jubileum). Dit bedrijf is ontstaan vanuit de gedachte om middels visuele innovatieve technieken de wereld een stukje duidelijker te maken. Dit doen we door 3D en eigen geschreven software te combineren. Hiermee maken we extreem realistische 3D presentaties, interactieve 3D configuratoren en interactieve Virtual Reality en Augmented Reality omgevingen. Dit zegt wellicht de meeste mensen (nu nog) vrij weinig, maar de vraagstukken die we oplossen voor de klanten zijn:

  • We halen onduidelijkheden weg bij klanten in de Vastgoed wereld door ze via een realistisch beeld of interactieve omgeving precies te laten zien hoe een woning of product eruitziet. Hierdoor worden koopbeslissingen sneller genomen, vooral in de digitale wereld waarin we nu leven. Kijk maar eens naar de Perfecte verbouwing op RTL 4;
  • We geven beter inzicht in verschillende opties van producten, zoals bijvoorbeeld kleur, vorm en materiaal. Dit doen we door alle mogelijkheden visueel te laten zien in een interactieve omgeving, ook wel configurator genoemd. Hierin kun je alles precies naar wens samenstellen, waarna je ook meteen de kosten inzichtelijk hebt (voorbeeld:  https://www.xr-group.nl/PublicShared/BBrain/GPS.html) Tot slot kun je deze interactieve omgeving omzetten naar een Virtual Reality omgeving om het echt te beleven.
  • We verhogen de productiviteit en prestaties van medewerkers en bedrijven door middel van onze Virtual Reality trainingen. Deze zijn overal ter wereld via het web te volgen. Ze ogen zó realistisch dat het een soort van echt “serious gaming” is; 
  • Achter onze configuratoren en trainingen zit het nieuwe goud, namelijk data. Met onze innovatieve technieken meten wij alles, waardoor onze klanten bijvoorbeeld inzichtelijk krijgen welke producten vaak gekozen worden door de websitebezoekers en welke niet en waar klanten afhaken. In onze trainingen kan bekeken worden waar medewerkers extra aandacht nodig hebben. Hierbij kunnen onze klanten duidelijk maken hoe de handelingen van hun medewerkers verbeterd kunnen worden.

2. Kun je ons eens vertellen over de reden waarom je bij LINC zit?

Via Mitch ben ik in contact gekomen met LINC. Het was voor mij al meteen duidelijk dat het jonge karakter, het diverse ledenbestand en toch nog het zakelijke tintje een mooie toevoeging was voor mijn netwerk. Daarnaast heeft het mij geholpen om in Brabant een netwerk te krijgen aangezien ik oorspronkelijk uit Limburg kom. In de toekomst willen we meer naar het midden uitbreiden, dus dit is al een stap in de goede richting.

Wanneer het C-virus weer voorbij is zal ik weer vol vreugde deelnemen aan de altijd diverse en interessante bijeenkomsten van LINC. 

3. Wat heeft LINC jou gebracht?

Linc heeft mij Movico gebracht. Met hen werken wij nu al meer dan 3 jaar (bijna) wekelijks samen. Je kunt ons een beetje zien als hun visuele communicatiepartner 2.0. Als een belangrijke klant van Movico hen benaderd voor een roadshow, of als ze een nieuwe innovatie willen testen, dan worden wij ingeschakeld om samen het idee op een innovatieve manier visueel te maken. Hierdoor onderscheiden zij zich van hun concullega’s op presentatie niveau en overtuigen we samen hun klanten van Movico’s kwaliteit, diversiteit en creativiteit. Het feit dat we al zo lang samenwerken, dat elk jaar intensiever wordt, bewijst dat we voor Movico echt een meerwaarde zijn.

4. Hoe heb je het afgelopen jaar beleefd?

Afgelopen jaar begon toch een beetje spannend aangezien opeens veel beurzen werden geannuleerd en wij juist veel voor beurzen Virtual Reality omgevingen mochten gaan leveren. Hier viel wel behoorlijk wat werk weg. Gelukkig herstelde dat zich gedurende het jaar doordat digitalisering voor bedrijven heel belangrijk begon te worden. Iedereen ging weer naar hun website kijken om deze innovatiever en beter te maken. Zo kwamen wij opeens weer in beeld. Dit doordat we in het begin 3D presentaties mochten maken voor verschillende websites van klanten waarbij extreem fotorealisme een eis was. Deze 3D modellen bouwde we vervolgens uit tot interactieve configuratoren en trainingen, zowel online als offline.

5. Wat is het meest positieve van het afgelopen jaar?

Dat we mochten werken voor klanten als VDL Nedcar, Mosa en Ranpak. Dit zijn echt de grote jongens die kwaliteit eisen. Aangezien we nu nog altijd met ze samenwerken hebben we bewezen dat we die gevraagde kwaliteit leveren. Daarnaast merken we dat hierdoor steeds meer andere grote bedrijven ook met ons in zee willen gaan. Je wilt immers niet deze innovatie TGV missen, want die raast echt heel snel voorbij. We zeggen niet voor niks altijd tegen onze klanten: ‘Don’t be Kodak’  (https://medium.com/@cohenburg/dont-be-kodak-d501df2970e8)

6. Wat is het meest negatieve van het afgelopen jaar?

In het begin was dat natuurlijk het wegvallen van de beurzen. Daardoor hebben we als XR Group zijnde in het begin niet de groei weten te realiseren die we gehoopt hadden. Hierdoor moesten we helaas afscheid nemen van een aantal goede medewerkers. Het viel me erg zwaar om deze beslissing te maken, maar gelukkig is alles nu weer positief. We hebben een deel weer aangenomen en zelfs kunnen uitbreiden met nieuw waardevol talent.

7. Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?

Overdag ben ik veel bezig met het managen van projecten en het team, mailtjes beantwoorden, innovaties en kansen ontdekken en potentiële klanten overtuigen van onze meerwaarde. In de avonduren is het productie draaien en thuis samen met mijn vriendin zorgen voor onze dochters.  Weken van 80 uur en meer zijn nu meer de regel dan de uitzondering. Echter gezien de nog instabiele situatie rondom het C-virus en de klap die de bedrijfsreserves hebben opgelopen durf ik het nu even niet meer aan om nieuw personeel aan te nemen. Er staan nu namelijk 7 mensen op de loonlijst bij ons (samen met de stagiaires en een bedrijfsstrateeg zijn we met 11) en daar ben je als bedrijfseigenaar verantwoordelijk voor. Dus gekke sprongen maken en al te veel risico’s nemen zit er nu even niet in. 

8. Wat is je tip voor ondernemers in tijden van corona?

Ondanks de tijd en de onrust, blijf investeren in jezelf en je bedrijf. Kijk niet naar morgen, maar naar overmorgen en richt daar ook je pijlen op. Anders word je straks heel snel ingehaald als alles weer normaal is, want je concullega’s doen dit vast en zeker ook.

9. Wat vind jij de leukste activiteit van LINC?

De bedrijfsbezoeken bij grotere bedrijven. Het is altijd heel interessant om hier een kijkje in de keuken te nemen en te horen en zien wat hun do’s en dont’s zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld geïnspireerd door de eerlijke en open manier waarop bijvoorbeeld een FHT perslucht, Movico of Frisse blikken vertelden over de up’s en de down’s die zij hebben meegemaakt en hoe ze hiermee zijn omgegaan.

10. Wat is jouw ambitie en waar sta je over vijf jaar?

Waar ik over 5 jaar sta is lastig te zeggen aangezien we in een markt zitten die ongekend aan mogelijkheden is, maar waarvan nog maar weinig mensen weten wat er mogelijk is. We staan dus als het ware aan de vooravond van een behoorlijk innovatie explosie welke zomaar ons bedrijf naar ongekende hoogtes kan gaan tillen. Mijn droom en ambitie is in ieder geval om uiteindelijk echt heel groot te worden, maar toch ook menselijk en klantgericht (niet omzetgericht) te blijven. Zelf streef ik naar een bedrijfsgrootte van 50+, maar als hierdoor het bedrijfskarakter verandert naar iets wat niet meer eigen voelt dan denk ik toch dat ik aan de rem zal trekken. Het doel is in ieder geval om mooie en ziekelijk realistische presentaties en omgevingen te maken die mensen (klanten) zullen overtuigen en de wow factor bezorgen. Daarnaast zullen we altijd innovatie gericht zijn en op zoek gaan naar nieuwe manieren om ons werk beter te kunnen doen. Hierdoor hopen we de impact en het rendement te vergroten bij onze klanten.  

Heb je vragen?

Neem contact op

Heb je vragen, wil je een keer een meeting bijwonen of wil je graag een afspraak met ons maken? Neem dan contact met ons op per mail en we zullen binnen 48 uur reageren.

info@lincnetwerk.nl
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×