Menig Deurnenaar zal het zich herinneren..
De weekbladen kopten groot: “Nieuwe horecagelegenheid aan de markt 7 in Deurne”
Waar Café Bar De Mert begon in 1985 en Feestcafé De Koets het dak er vanaf 2002 afblies is het pand sinds 2014 omgetoverd tot een heus proeflokaal. Waar je niet zomaar een avondje op stap gaat maar de passie voor verrassende bieren, wijnen en cocktails in alles uitstraalt.
Terugkijkend in de tijd had dit gewoon zo moeten zijn. In 1685 bevond de brouwerij van Herberg de Zwaan zich hier al. Inmiddels staan er 325 bieren op de kaart, met nog eens vele wisselende bieren op de tap en seizoenspecials. Het wordt niet snel saai daar bij de Brouwer.
Ik ga op de koffie bij Simon Prins. Sinds de start van de Brouwer bedrijfsleider aldaar.
Ofja.. koffie.. ik trok natuurlijk niet voor niets dit bedrijfsbezoek naar me toe 😉 Onder het genot van een heerlijk vers getapte IPA stak Simon van wal..
Ik ben erg benieuwd naar Simons verhaal. Als klant in het ‘dagelijks’ leven merk ik bij de Brouwer vooral altijd een hele goede service. Je wordt op je wenken bediend en de keuze is reuze. Maar wat zit daar allemaal achter?
Simon praat zoals hij te werk gaat. Met een brede blik, maar tegelijkertijd oog voor detail. Tijdens ons gesprek ontgaat hem niets. Zo gaat de muziek precies op tijd weer aan tijdens de rust van Ajax-Feyenoord en schudt hij tussendoor nog even snel een advies aan een collega uit zijn mouw over een “Mooie strakke kruimschaag en lekker stukje koffiebitter..” Ja, deze man weet het wel te verkopen.
We spreken over de onvoorspelbaarheid binnen de horeca. Iets wat mij moeilijk lijkt, maar waar Simon juist heel goed op gaat. Het is altijd schakelen en afstemmen op wat de dag brengt.
Hij vertelt me over de nieuwe kaart. Die wordt vastgesteld voor een heel jaar en vervolgens uitgebreid bestudeerd en geproefd door het hele team van de Brouwer.
Daarnaast heb je natuurlijk gedurende het jaar te maken met seizoenspecials en bieren van de tap. En hoewel smaken en wensen altijd verschillen… Simon weet inmiddels aardig waar de Deurnenaren van houden. Er wordt gekozen op smaak, naam, uiterlijk en soms zelfs glas.
Hij vertelt me dat het iedere keer weer leuk is om te merken bij het bezoeken van andere proeflokalen dat het enorm verschilt per deel van Nederland welke voorkeuren men er op nahoudt.
We spreken ook over de opkomst van Untappd en wat dat voor mogelijkheden biedt. De echte beergeeks kijken specifiek naar de specials aldaar. Een soort limited edition. En die moeten dan dus ook vooral niet door ‘leken’ te vinden zijn op een kaart of krijtbord.. Al meer dan 32.000 bieren zijn inmiddels ingecheckt bij de Brouwer op Untappd. Er staan dus 320 bieren op het vaste menu. Inmiddels zijn meer dan 2.200 unieke bieren ingecheckt. Dat zegt dus wel iets over het enorme en diverse aanbod.
Waar Simon eerder ‘partners in crime’ had, is hij nu in zijn eentje bedrijfsleider. Dat is hard werken, maar samen met eigenaren Henk en Vivian van der Steijn en hun achttien koppig team gaat dat heel goed. En wat denk ik kenmerkend is.. Als hoogtepunt van zijn afgelopen jaar benoemt Simon de teamborrel voor kerst. Enorm trots is hij op de sfeer binnen het team. Hij omschrijft het als open en gezellig, echt één team. En na hun studie rechten of fysiotherapie komen ze gewoon terug om alsnog een avond per twee weken te komen werken. Dat zegt genoeg!
Het is hard werken tijdens werktijd, maar aan het einde van de dienst zitten ze altijd samen. Om na te praten, een nieuwe cocktail samen te stellen, of te proeven. Wat vindt iedereen ervan? Wat proef je? Hoe leg je dat uit aan tafel? Ook hoort Simon graag wat zijn collega’s hebben ontdekt aan nieuwe smaken en trends op hun reis of bezoek aan een andere plaats.
Simon vindt het belangrijk de kwaliteiten van het personeel te kennen en ze ook daar gericht op in te zetten.
Dat is vermoedelijk ook meteen wat ik dus als klant merk.. je wordt behandeld op de manier waarop je zelf behandeld wilt worden. Nieuwe collega’s worden ook echt op die manier klaar gestoomd. Geen enkele vraag is er één te veel en iedereen staat voor je klaar.
Simon is trots op hoe de horeca er weer staat na zo lang stil gelegen te hebben in de Corona tijd. De klant zal niet altijd begrijpen wat dat gevraagd heeft, maar hij vindt dat dat echt begrip en waardering verdiend.
Nog even over Simon zelf. Hij is 35 jaar en woonachtig in Helmond. Naast bier drinken is zijn allergrootste hobby honkbal. Vanwege de nauwelijks te combineren horeca en sporttijden is hij vorig jaar gestopt met zelf spelen. Wel is hij nog altijd actief rondom het kantinebeheer en organiseren van evenementen.
Simon is sinds 2022 LINC. lid, maar kent ons wel vanaf de start, met name van de Ondernemerscafe edities die LINC. voor haar rekening nam.
Het meest leuk aan LINC. vindt hij dat de gelegenheid zich aandient met mensen in gesprek te gaan over hun werk. En al is de vrijdag voor hem als horeca man niet ideaal, zijn opkomstpercentage is aardig hoog!
Ook al was het meer dan bekende kost voor hem, hij vond het bedrijfsbezoek bij Bavaria één van de leukste. Met name ook om mensen verder te kunnen informeren en voor een stukje verdieping te zorgen op ‘zijn’ terrein. Het LINC. your friend festival heeft hij ook als heel leuk ervaren vanwege de diversiteit. En het speeddaten omdat er verrassende en leuke gesprekken uit voort kwamen.
Hoe ziet Simon de toekomst voor zich? De horeca veranderd, het is nu al heel anders dan wat je tien jaar geleden had. Mensen gaan niet meer alleen op ‘stap’, het is een totaalbeleving. De Brouwer wil een tweede huiskamer zijn, mensen moeten zich thuis voelen, doen wat ze het liefste doen en drinken wat ze het liefste drinken. Of dat nou een kop thee, een cocktail of een (alcohol)vrij (speciaal) biertje is..